Henry Ford

Henry föddes 30 juli 1863 och dog 7 april 1947

   Henry Ford föddes i Dearborn nära Detroit, USA. Hans far, William hade 
utvandrat från Irland, och när Henry föddes ägde William en liten farm. Hans 
mor var av tysk härkomst, man vet inte så mycket mer än så om henne.

    Den unge Henry hade ingen lust att arbeta hemma på gården. Han tyckte 
att arbetsinsatsen var alldeles för stor i förhållande till själva 
resultatet. Vid sjutton års ålder blev han istället lärling på en mekanisk 
verkstad och senare hos Drycock Engine Works i Detroit. Han hade en tanke, 
och det var att börja tillverka klockor, men blev 1882 (nitton år gammal) 
representant för Westinghouse Company i Shenectady. Hans arbete där var att 
reparera ångkoksmobiler, som mest användes i lantbruket.

    1885 fick man på en verkstad i Detroit in en skadad ottogasmotor, som 
ingen kunde reparera. Montören (Henry) från Westinghouse kallades, och Henry 
lyckades få igång motorn. Det var hans första kontakt med gasmotorn. Han 
blev fascinerad av den och började på fritiden bygga sig en modellmotor 
enligt samma principer.

    Det dröjd något, innan själva motorn var färdig, eftersom kärleken kom 
emellan. Vid tjugofem års ålder(1888) gifte sig Henry Ford med farmardottern 
Clara Bryant från Greenfield, (inte långt ifrån hans fars gård). De fick 
sonen Edsel 1893. William Ford, (som ogillade sonens väldigt duktiga 
tekniska ambitioner) erbjöd paret ett större skogsområde under förutsättning 
att Henry lämnade sina maskiner och återvände hem. Det gick knappast att 
försörja sig och sin fru på lönen från Westinghouse, han  accepterade 
pappans erbjudande och åkte hem för att avvärja skog. Han fällde sina egna 
träd, byggde sig en liten ånglokomobil och sågade träden till bräder. Av de 
första bräderna byggde han sitt eget hus.
Efter två år var alla träd fällda. Han stod där med tomma händer och antog 
väldigt tacksamt ett erbjudande att bli maskinist vid ett elektricitetsverk 
i Detroit. Hans månadslön då var 45 dollar.  Jag vet tyvärr inte hur mycket 
det kan ha motsvarat i svenska kronor.


Quadricykeln

    Efter de olika anställningar började han 1892 konstruera en 
bensinmotordriven cykelbil eller hästlös vagn som man sa på den tiden. . . 
De första i alla fall säkert noterade provturerna utfördes 4 juni 1896 på 
Detroits Bagley Avenue. Den  tvåcylindriga, karosslösa bilen med cykelhjul, 
och en motor på fyra hästkrafter kom upp i 30 km/h.



                     Henry Ford här med
                                             Quadricykeln 1896




    Kraften från motorn överfördes via remmar till en mellanaxel och från 
denna med kedja till bakhjulet. Vagnen var tvåsitsig och hade två 
utväxlingar, en för tio och en för 20 mil per timme. Växlingen skedde genom 
förskjutning av drivremmar med hjälp av en spak.
Motorn hade ursprungligen luftkylning, med andra ord nästan ingen kylning 
alls. Ford upptäckte det med, att motorn efter en till två timmar blev 
överhet, han byggde därför en vattenbehållare, runt cylindern och förband 
denna behållare genom ett rör med en tank bakpå vagnen.
Denna vagn sålde Ford 1896 för 200 dollar (vilket var väldigt mycket pengar) 
till Charles Aunley från Detroit. Många år senare köper han tillbaka vagnen, 
som nu står i Fords museum i Detroit


Ingenjör

     Under denna tid hade han avancerat till ingenjör och lönen höjd till 
125 dollar per månad, innan hade han 45 dollar. Man tycker väl att han borde 
ha varit nöjd? Trots det lämnade han sin anställning på elektricitetsverket 
i Detroit i augusti för att ägna sig helt åt sitt automobilbygge. Automobil 
är vad man i dag kallar BIL.
Med hjälp utav borgmästaren i Detroit och några av dennes vänner och bland 
annat bröderna J.F och H.E grundade de företaget: Detroit Automobile 
Company. Henry hade lyckats samla ihop 5000 dollar, med det han köpte en 
sjätte del av aktierna i företaget.
    Annars var han ändå "bara" en ingenjör med en lön på 100 dollar per 
månad och hade inte ås mycket att säga till om - vilket man skulle kunna ha 
trott. Fram till 1901 hade bolaget tillverkat nitton automobiler, och sedan 
ombildades det. För ett ganska lågt pris tog en underleverantör, 
verktygsfabriken Leland and Faulconer. Leland själv ersatte Henry Ford med 
en mr Brush och ombildade företaget till Cadillac vilket fortfarande finns 
än dag, och är framgångsrikt.

Löpande bandet

       Bilen uppfanns ju för mer än 100 år sedan. De första bilarna kallades 
"hästlösa" vagnarna, de var långsamma och obekväma och svåra att köra.  Men 
det förbättrades med åren på många olika sätt.  Man säger att motoråldern 
började på allvar när H. började använda det löpande bandet.
    Nyckel till Henrys stora framgångar var införandet av det löpande bandet 
1908. H:s  framgångar vid löpande bandet bidrog till att sprida 
massproduktionens (löpande bandet) idé till andra industriella områden.
Från början tillverkade man bilar en och en. Henry Ford ville bygga billiga 
bilar så att alla familjer skulle ha råd med en!  Det var först då bilen 
blev tillräckligt billig för att kunna konkurrera med hästar.

Uppfanns
   Anledningen till att han började använda det löpande var att år 1913 hade 
prouktionen av T-Fordar tredubblats, och det var nästan omöjligt att 
anställa så många som det behövdes. Han löste det genom att han provade att 
med hjälp av ett vindspel ( hiss) och en lina dra chassit långsamt genom 
verkstaden, På vägen var mekaniker utplacerade och var och en hade sin 
bestämda uppgift. En monterade hjulen, två andra monterade in motorn och 
bromsarna o.s.v. Med andra ord på det här sättet sattes många bilar ihop 
samtidigt!!!
Men egentligen vet det inte just HAN som uppfann det löpande bandet, för 
först kom det inom slakteriindustrin i Chicago på 1860-talet, men det var 
Henry Ford som gjorde det känt vid just FORD MOTOR COMPANY. Han förfinade 
det och gjorde det bättre.  På det sätte kunde han bygga bilar mycket 
billigare än alla andra. I motsats till sina konkurrenter sålde han bara en 
modell, T-forden som tillkom år 1908.

Stannade aldrig

    I Fords fabrik i Highland Park i Detroit stannade aldrig det löpande 
bandet. Arbetet vid det löpande bandet var enformigt men gav stora vinster 
för F, men inte för arbetarna. Med det så hade han svårt att behålla sina 
anställda. 1914 höjde han lönen över en natt för sina 14000 anställda till 
den dubbla genomsnittliga industriarbetarens, sänkte arbetstiden från nio 
till åtta timmar (48 timmar i veckan), införde treskift och även minimilön 
på fem dollar. Med andra ord fortsatte det löpande bandet att rulla, utan 
att stanna dygnet runt. Det fanns inte bara fördelar med de här åtgärdena. 
Det skadade arbetarna också. Det var tungt, och eftersom arbetet var 
enformigt så blev det ju skador på kroppen i stället, en del kunde slita ut 
ryggarna  för dom fick böja sig mycket under dagen.
    Dessa stora åtgärden väckte stor uppmärksamhet och gav för en kort tid 
Henry ett världsrykte som humanitär (mänsklig) arbetsgivare man kunde se upp 
till. Men han var en person som ville ha en väldig kontroll över sina 
arbetare. Han kontrollerade arbetarnas privatliv och var en väldigt  stark 
motståndare till fackföreningar. Han anlitade bl a angivare (en som anmälde 
om någon arbetare gjorde något som H. inte gillade) och företagspolis för 
att motverka arbetarnas organisationssträvanden. Alltså hur dom ville ha det 
på arbetet. Men sånt ville inte F. höra talas om. Det skulle vara så som han 
ville.

Arbetet

    Det tog 1 ½ timme att sätta ihop en bil. Var 40:e sekund rullade en nu 
T-Ford ut från fabriken. Det gick väldigt snabbt, för det fanns många 
anställda som gjorde samma saker fast vid olika "band". Henry kom senare på 
att tillverkningen skulle gå snabbare om hans arbetare utförde ett litet 
arbetsmoment var om och om igen. Därför fick varje arbetare specialisera sig 
på en uppgift ex måla karosser hela dagen. Arbetare satte fast delar på 
bilkarossen (plåten på bilen) som sedan sattes fast på chassit (motorn, 
hjulen). Ungefär så kunde det gå till när en bil sattes ihop.


T-Forden- bilen som satte världen på hjul

    På några få år hade Ford fördubblat antalet bilar i USA. Fords fabriker 
i England, Tyskland och Australien tillverkade också "fordloppor" som man 
också kallade den. Den fösta Fordbilen om till Göteborgs hamn 1904. I slutet 
av 1913 hade Ford Motor Company producerat halva av alla dom bilar som fanns 
i USA.  När T-modellen  slutade tillverkas 1927 hade Ford  Motor Company 
tillverkat drygt 15 miljoner T-Fordar - den tillverkades alltså i 19 år!!!!
År 1914 funderade Ford ut ännu ett sätt att hålla priserna nere. Han sa: Ni 
får välja vilken färg ni vill bara ni väljer svart,  till sina köpare! Under 
en lång tid var alla T-Fordar svarta. T-modellen var lätt att känna igen, 
fanns bara några få olika karossmodeller som inte förändrades så mycket från 
oktober 1908 till maj1927. Det var både till fördel och nackdel för Ford. 
Forden blev billigare och billigare och förblev därför populär med den 
långsamma motorn. Det gjorde att konkurrenter överträffade den i 
bekvämlighet och hastighet
   År 1909 kostade T-Forden 850 dollar, men sju år senare var den nere i 260 
dollar ( i Sverige 2500 kronor), men alla ville ha lite extra utrustning så 
bilen gick ändå ca 400 dollar.
    Forden hade en fyrcylindrig motor (cylinder sitter ovanpå motroblocket). 
Bilen hade en maxhastighet på 64 kilometer i timmen. Den hade en växellåda 
med bara två växlar. Föraren växlade från den låga till den höga växeln 
genom att trycka på en pedal. Det var enklare än att växla för hand. Föraren 
reglerade hastigheten med hjälp av en spak på ratten.

Ford Motor Company


    Ford Motor Company grundades i juni1903 av Henry Ford. Han var 
verkställande Direktör (VD) för företaget från 1906- 1919. Sedan tog hans 
son Edsel över, men han dog hastigt 1943, och Henry gick tillbaka igen som 
chef trots att han hade haft två strokes (hjärnblödning),  han var chef igen 
till 1945. 1945 efter andra världskrigets slut tog hans äldsta sonson över, 
Henry Ford ll. Han ledde företaget ända till 1987.

   Firman var en av 88 biltillverkare i USA och en av dom få som i början 
gick med vinst. Fram till 1908 hade åtta modeller kommit ut på marknaden. 
Det året presenterades modell T, den bilen fick en omedelbar framgång och 
dominerade bilförsäljningen i USA under 18 år. Sammanlagt tillverkades 16,5 
miljoner T-Fordar. Bara Wolksvagen har tillverkat fler av samma modell. Vid 
mitten av 1920-talet började efterfrågan vända sig mot andra biltyper av 
andra märken som hade årsmodeller och olika utseenden. Det var helt emot 
Henrys principer. Sonen Edsel Ford ville genomföra det, och när 
tillverkningen av T-Forden lades ner introducerades en helt ny modell 1928 - 
modell A.  1917 började Ford tillverka traktorer.

   Ford Motor Company som i Dearborn Michigan tillverkar modellerna: Ford, 
Lincoln, och Mercury. Dom tillverkar även Jaguar.  Men dom tillverkar även 
jordbruksmaskiner, militär utrustning mm.  Koncernen äger dotterfabriker i 
England och Tyskland och är ett av världens största företag. 1991 hade 
koncernen 333 000 anställda i 26 länder, varav
157 000 i USA.  Ford Motor Company är etablerat i Sverige sedan 1924. Och 
omsätter här 1,9 miljarder kronor.


Henry Ford museum

    . Henry Ford lät själv uppföra Henry Ford museum & Greenfield Village 
vilket är USA:s största inom/utomhus museum. Det kom till för han ville 
hylla hans uppväxt miljö Där kan man få unika undervisande erfarenheter. 
Museumet har över en miljon besökare per år. Avsikten är att inspirera 
människor till att lära sig från Amerikas traditioner av påhittighet med 
bidrag till en bättre framtid.  Här blir man inspirerad av de 60 000 km2 
nyheter av generationer av Amerika


Ford Foundation

    Henry hade ett intresse för samhälls och kulturella frågor, det märkte 
man när han upprättandet i Ford Foundation 1936 och i böcker som 
självbiografin Mitt liv och mitt arbetet (1922) som är den mest kända, men 
han har även skrivit debattboken framåt (1930).
Syftet var med penningbidrag till särskilda människor, instutioner, och 
föreningar bl. a stöda utbildning, forskning och internationellt samarbete. 
Tusentals studiestipendier, forskningsanslag och stöd till universitet, bl. 
a i u-länder har det utdelats. Stiftelsen som länge var den största , har 
sitt högkvarter i New York City!!!!


Inledning

      Jag hade bara hört namnet Henry Ford, hade ingen aning om vad han 
egentligen hade uppfunnit. Jag trodde att han var ihågkommen som en som hade 
byggt en bil, det var det enda jag trodde - därför ville jag ta reda på mer 
om honom och vad han gjorde egentligen. Nu när jag vet mer är jag så 
fruktansvärt glad att jag valde Henry att forska mer om. Eftersom han har 
betytt så mycket för vårat samhälle så tycker jag att alla egentligen borde 
känna till om honom och "löpande bandet"

Teknik lektionerna har jag använt till att försöka få tag i så mycket fakta 
som möjligt. Sen har jag bearbetat och satt ihop det hemma. Det har tagit 
väldigt mycket tid att få ihop det här arbetet.

    På biblioteket har jag fått väldigt mycket fakta. Men för att förstå 
allt det som står i böcker och så där så har jag fått använda många 
uppslagsverk.
Jag lyckades också få tag i en bok som Henry Ford själv skrev (1930) som 
heter framåt, men jag kan väl erkänna att jag inte hade tid att läsa hela 
men jag har slumläst igenom det jag tyckte verkat intressant. Att få tag i 
bilder på bilar ex T-Ford har inte varit  några problem. Men jag blev lite 
besviken att det inte fanns mer fakta att få tag i om "löpande bandet", men 
jag har i alla fall fått ett par stycken bilder. Men däremot så har jag inte 
fått tag i så mycket fakta om "löpande bandet", jag har i alla fall gjort så 
gott jag kunnat!
   Jag har inte gått in på riktiga små detaljer som jag kunde ha gjort. Men 
för att det ska bli lite lättare att förstå så tog jag inte med allt för att 
det kanske blir för jobbigt att läsa.

Mina källor: Framåt, Bilens Fantastiska Historia, Natioalencyklopedin, 
compact 98, Fords hemsida, Henry Fords museums hemsida + några uppslagsverk 
till jag inte vet namnen på.


Avslutning

    Henry Ford var väldigt teknisk lagd. Han började i mycket ung ålder med 
att bygga en motor t ex. Han två företag innan han startade upp Ford Motor 
Company , vilket blev otroligt framgångsrik och är än idag! Henry är inte 
mest känd som att ha tillverkar en bil, utan att han kom på iden med 
"löpande bandet", den uppfinningen har betytt så otroligt mycket för all 
massproduktion idag.

Henrys ide har en så fruktansvärt stor betydelse för dagens samhälle. Vi 
kanske fortfarande hade åkt omkring med häst och vagn, kanske endast de rika 
hade haft en bil? vem vet? När han tillverkade miljoner upplagor av sin 
T-Ford som var var mans ägodel  i USA, men här i Sverige var den bara till 
för det folket som hade pengar. Men den betydde mer än så. För att tillverka 
bilar behövdes råvaror och råvaror transporterades på järnvägar, när man kör 
bilen så behöver ju den bränsle och det ledde till bensinmackar och för att 
kunna köra bilen behövdes vägar, allt det  här om man tänker till lite gav 
otroligt många arbetstillfällen.

Hans uppfinning är så otroligt viktigt för oss så att vi inte kan tänka oss 
att leva utan den




Ett arbete av Anna Carlsson